loading...
city gamer
gamer بازدید : 176 یکشنبه 11 فروردین 1392 نظرات (0)

 

نام بازی : گرشاسب
سازنده : شرکت فن افزار شریف
ناشر : شرکت لوح زرین نیکان

سبک : اکشن-ماجرایی
بستر (platform) : رایانه
تاریخ انتشار در ایران : پاییز ۸۹
مدیر پروژه : امیر حسین فصیحی
در جه بندی سنی ESRA : مثبت ۱۸

آماری از تولید بازی رایانه‌ای گرشاسپ:

۸۰ هزار خط کد C++
15000 خط XML
100 اسکریپت
۲۰۰۰ خط شیدر

مقدمه :

یکی دیگر از عناوین بزرگ ایرانی هم روانه‌ی بازار شد اما این عنوان با دیگر بازی‌های داخلی که تا کنون تجربه کرده‌ایم متفاوت است. بهتر است از همین ابتدای مطلب عرض کنم که بازی گرشاسپ، نه یک گام، بلکه چندین گام صنعت بازیسازی کشور را به جلو هدایت و آن را وارد نسل تازه‌ای کرده است. تیم توانمند فن افزار شریف با مدیریت صحیح و خوش درخشیدن در رویدادهای مختلف داخلی و بعضاً خارجی و همینطور با فعالیت‌ها و ارتباطات عمومی درست و هوشمندانه‌ی خود، توانستند به خوبی توجهات زیادی را به خود معطوف کنند و اکنون با انتشار بازی ثابت کردند که شایستگی این همه توجه را داشته‌اند.

البته توضیحاتی که داده شد بدین معنا نیست که با یک عنوان بی نقص و کامل طرف هستیم، گرشاسپ نیز مشکلات قابل وصفی دارد که در ادامه به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت اما نکته‌ی اصلی اینجاست که مشکلات این بازی دردناک نیست! پیش از عرضه‌ی گرشاسپ به واقع صنعت بازیسازی کشور به دلایل مختلف از حداقل‌ها هم پایین‌تر بود و عناوین پر سروصدا و به ظاهر بزرگ ایرانی، ناامید کننده و با نواقص متعدد و عجیب فراوانی عرضه می‌شدند؛ علاوه بر این، رقابتی هم آنطور که باید بین تولیدکنندگان دیده نمی‌شد اما حال با عرضه‌ی گرشاسپ به نظر می‌رسد یک تلنگر محکم به این صنعت در کشورمان وارد شده که جای بسی امیدواریست. البته تلنگر اصلی در حقیقت زمانی زده شد که این بازی در نمایش‌ها و کارگاه‌های مختلف خود در رویدادها‌ی داخلی، توانست خود را برای عموم به اثبات برساند و نشان دهد یک بازی حرفه‌ای چگونه باید ساخته شود …

جوانی بیش نبود. زخمی و خشمگین در سیاهی جنگل با تمام توان می دوید فقط به دنبال صدا می رفت. از موانع راه بیمی نداشت اگر هیتاسب این راه را رفته او هم میتواند. زوزه های هیتاسب را میشنید و با خود میگفت که او نباید زیاد دور باشد به زودی به او خواهم رسید. اولین کسی بود که توانسته بود هیتاسب را زخمی کند ولی خود نیز از خار و خاشاک راه زخمی و درمانده بود. اتش دوزخی موانع جلوی راه هیتاسب را می سوزاند و دیو سریع تر میدوید و به دعای پشتیبانان جوان باران رحمت راه او را گل می کرد و او را کندتر.آری دیگر امیدی نبود طبق حرف های بدون ریشه ی پیران قبیله کسی که هیتاسب را بکشد خود به دیوی بزرگتر تبدیل خواهد شد و به همین دلیل جوانان زیادی را ناکام گذاشته بودند اما این بار فرق داشت این بار جوان مصمم بود و به خود ایمان داشت نامش گرشاسب بود و میخواست قهرمان ایران شود.

آیا مشکلات او پایان خواهد یافت. آیا او به هیتاسب خواهد رسید. سرنوشتی در انتظار اوست؟

برای یافتن پاسخ این سوالات باید به دنیای این بازی قدم بگذارید…

داستان بازی از دل کتاب‌های کهن:

گر از جنگ گرشاسپ یاد آیدت ……………………………. همه جنگ رستم بیاد آیدت


آرمان آرمین مشاور فرهنگی و نویسنده داستان این بازی با اشاره به ویژگی‌های داستانی این بازی‌گفت: داستان این بازی از کتاب‌های بسیار کهن و قدیمی ایرانی و حتی متونی که بسیار نایاب است جمع‌آوری شده است.

گرشاسب یکی از اجداد رستم، پهلوان ایرانی است و پیش از رستم و نگارش شاهنامه مشهور‌ترین پهلوان ایرانی بوده که از زمانی که شاهنامه توسط فردوسی بزرگ به نگارش می‌رسد رستم جایگاه گرشاسب را در افسانه‌های ایرانی می‌گیرد و در حقیقت با توجه به افسانه‌های کهن ایرانی گرشاسب در جایگاه پدربزرگ رستم قرار دارد.

گرشاسب پسر دوم خاندان تریترت صاحب گرز معروفی است که با آن به مقابله با ستمگران می‌پردازد و مبنای بازی هم همین گرز افسانه‌ای است.

داستان این بازی در ۴ مرحله و مبارزات گرشاسب با دشمنانش تدوین شده.

سال‌ها از نخستین نبرد میان انسان‌ها و اهوراها در سپاه نور در برابر سپاه تاریکی می‌گذرد و هم‌اکنون بیشتر شهرهای خونیرث در تسلط دیوان خبیث قرار گرفته‌است و اهوراهای جاویدان منزوی گشته‌‌اند و انسان‌ها در اسارت و بندگی دیوان ظالم قرار دارند.

گرشاسب که در زمان تهاجم دیوان به شهر زیبای سیاوشگرد، نوزادی بود که توسط عده‌ای از اهالی شهر نجات داده شده و در حومه سیاوشگرد و دشت‌های کنار فراخکرت بزرگ شده بود اینک به قصد رها‌سازی‌ شهر خود روانه سیاوشگرد می‌شود که در تسلط کامل دیوان و اشموغان اکومن‌دیو قرار دارد

که هیتاسپ زرین تاج، پادشاه اوشیدرن. دیوی جادوگر که پس از به زنجیر کشیده شدن آژیدهاک توسط فریدون، شورش کرد و در مناطق کوهستانی اوشیدرن برای خود دژی ساخت و حاکم آن دیار شد. داستان بازی گرشاسپ از جایی آغاز می گردد که این دیو زرین تاج به همراه پیروانش به شهر آریاسپ که زادگاه پهلوانان متعددی از جمله گرشاسپ است یورش می برد.
مردم عادی اعتقاد دارند که مقر این دیو در بالای کوهستان و بر فراز ابرها قرار دارد …

گیم پلی :

وسعت مراحل بازی نسبت به حدی که سازندگان از ابتدا در نظر داشتند بسیار کمتر خواهد بود که دلیلش کمبود وقت طراحان اعلام شد. به عنوان مثال مکانیزم هل دادن جعبه‌ها و موارد مشابه دیگر کمرنگ‌تر شده‌اند. البته برای ایجاد تنوع در گیم پلی، مکانیک‌های دیگری از جمله وجود پازل، پلتفورمینگ یا پرش از سکویی به سکوی دیگر، سر خوردن، تعامل با لبه‌ها و … به قوت خود باقی مانده‌اند. بخش‌هایی از گیم پلی نیز مانند مبارزه با غول آخرها وجود دارند که به علت هماهنگ نبودن حرکات شخصیت، به کل مکانیزم متفاوتی را دارند. برای این مبارزات، سازندگان از سیستم QTE(یا Quick Time Event) استفاده کرده‌اند که نمونه مشابه آن در بازی‌های خارجی، عنوان خدای جنگ است. جالب است بدانید مدل یکی از غول های بازی دارای ۲۰ هزار polygon می‌باشد.

تا به حال چندین تریلر از گیم پلی بازی منتشر شده است که که نکات مثبت و منفی زیادی در آن دیده می شد. انیمیشن ها نسبت به یک بازی ایرانی بسیار عالی هستند و پر تعداد کار شده اند هر چند که در قسمت مبارزات جای پیشرفت دارد بیشترین چیزی که در تریلر ها توی ذوق میزند پرش های دو تایی گرشاسب هست که مانند بازی های ۱۰ سال پیش جلوه میکند جالب است بدانید تا به این لحظه سازندگان سه مکانیک پرش برای بازی طراحی کرده‌اند و حدود ۱۶ بار انیمیشن مربوط به آن را از نو ساخته‌اند؛ ولی هنوز به ایده‌الی که در ذهن دارند دست نیافتند.

داستانGame خطی و سر راست است . بازی دارای چهار بخش اصلی است که هرکدام دارای یک غول آخر است  دهکده ، جنگل ، کوهستان و دژ هیتاسب چهار منطقه اصلی بازی هستند البته این مراحل کاملاً به هم پیوسته هستند و سازنده قول داده است که هیچگونه بارگذاری بین مراحل وجود نداشته باشد. داستان توسط یک راوی حکایت می شود و بخش هایی از آن در دل بازی توسط  میان پرده هایی از جنس بازی که با کیفیت بالاتری “رندر” شده اند تعریف می شود. این میان پرده ها حدود  ۸ دقیقه هستند ، اکثر آن ها سکانس هایی  اکشن و پر زد و خوردی هستند که با کارگردانی  حرفه ای  ،  نوید  یک مجموعه دموی زیبا و جذاب را در طول  بازی می دهد . گرافیک بازی هم نیازی  به تعریف ندارد کافی است که بدانید  که در نمایشگاه  بازی های رایانه ای امسال هر بیننده ای را به خود جلب می کرد و خیلی ها با دیدن  با روند  Game باور نمی کردند  که این گرافیک  کار بچه های ایران  است . مدل سازی ، سایه زنی ،  بافت ها و انیمیشن ها با دقت و حوصله  فراوان  انجام شده  اند و به جرأت  می توان  گفت که گرشاسپ از این نظر  با خدای  جنگ  ۲ تفاوتی  ندارد  . طراحی محیط و دشمنان نیز  هیچ کم و کسری از بازی های روز ندارد و در یک کلام باید  گفت  که گرافیک  بازی  عالی است .

صدا گذاری/موسیقی :

بخش صداگذاری گرشاسپ با همکاری صداگذار و کارگردان بازی انجام می‌شود. صداگذار برای تولید منابع صوتی ایده پردازی می‌کند و نتایج کار را به اطلاع کارگردان می‌رساند تا تصمیم نهایی اتخاذ شود. مثلاً در انتخاب صدای اشموغان(گروهی از دشمنان) هنوز به نمونه‌ی دلخواهی که در نظر دارند دست نیافتند یا پس از ایجاد صدای پا برای همه شخصیت‌ها(اعم از اصلی و فرعی) و مشاوره با اعضای تیم تولید، برای جلوگیری از شلوغی، صدای پای شخصیت‌های غیر قابل بازی حذف شد. با وجود خیالی بودن شخصیت‌های بازی، ایجاد صدایشان بسیار سخت خواهد بود و نیاز به خلاقیت بالایی دارد. صداگذار گرشاسپ نیز تلاش زیادی برای استفاده از صدای موجود در طبیعت و حیوانات کرده است. به عنوان نمونه برای یکی از غول‌های بازی از صدای فیل استفاده شده و مایعی که از دهان این شخصیت خارج می‌شود نیز جداگانه صداگذاری و در نهایت منابع صوتی مختلف با یکدیگر ادغام شده‌اند.
موسیقی مقوله‌ای جدا از صداگذاریست و خود نیاز به یک تیم متخصص دارد. در کل هزینه آماده سازی موسیقی بسیار بالاست و ساخت سازها و ضبط آن‌ها در استودیو، کار دشواری را می‌طلبد. مسئول و سازنده‌ی موسیقی‌های گرشاسپ، این عنصر را در اختیار بازی و تکمیل کننده آن می‌داند. ایشان سعی در استفاده از سازهای ایرانی از جمله سورنا(زیر مجموعه‌ی سازهای بادی) داشته و برای ساخت موسیقی‌ها از درک داستان، فضا و محتوای بازی کمک گرفته‌اند. مهمترین ویژگی در ساخت موسیقی گرشاسپ، القای حس ترس، عظمت محیط، استرس و در کل شرایط متفاوت موسیقی آن است.

سازندگان بازی گفته بودند که قصد دارند برای صدای شخصیت های بازی از صدای دوبلور های صدا و سیما استفاده کنند.

Minimum System Requirements
OS: Windows XP/Vista/7
Processor: Intel Pentium 4 @ 2.8 GHz / AMD Athlon 64 3000+
Memory: 1 GB (XP), 2 GB (Vista,7)
Hard Drive: 3 GB free
Video Memory: 256 Mb
Video Card: nVidia GeForce 6600 / ATI Radeon X1300
Sound Card: DirectX Compatible
DirectX: 9.0c
Keyboard
Mouse
Gamepad – optional
DVD Rom Drive – DVD version
CD Rom Drive – CD version

Recommended System Requirements
OS: Windows XP/Vista/7 64-bit
Processor: 2.5GHz dual core CPU,
Memory: 2.5GB
Hard Drive: 3 GB free
Video Memory: 512 MB
Video Card: GeForce 8600 or Radeon 4600 GPU
Sound Card: DirectX Compatible
DirectX: 9.0c
Gamepad Supported

از سوشیانت تا گرشاسب:

شرکت  فن افزار شریف با مدیریت آقای  فصیحی از سال  ۱۳۸۲ در تولید  نرم افزار های مالی فعالیت می کند  حدود  سه سال است که این شرکت  با توجه  به تخصص در زمینه نرم افزار و برنامه نویسی به ساخت بازی روی آورده است  در ابتدا آقای فصیحی با کتاب  سوشیانس نوشته  شروین  وکیلی آشنا می شود  و داستان زیبای آن منشأ ایده اصلی برای ساخت  یک بازی می شود . با توجه به گستردگی  داستان و  وسعت  سرزمینی  که داستان در آن  خلق شده است ، تصمیم اولیه  بر ساخت  یک بازی نقش آفرینی  مانند تایتانگوئست گرفته می شود .  با اضافه شدن  تیم  هنری قوی  به این پروژه مانند سهیل دانش اشراقی و خود آقای وکیلی به عنوان نویسنده داستان بازی ، تصمیم  بر ساخت  یک بازی اکشن سوم شخص  گرفته می شود .  تیم سازنده حدود ۱۸ ماه بر روی بازی  سوشیانت فعالیت (تحقیق و ساخت) می کند .
درنمایشگاه بازی های رایانه ای سال گذشته این بازی با گرافیک بسیار زیبا و بالاتر از نمونه های ایرانی توجه  همه را به خود جلب می کند . اما به دلیل هزینه های  بالای ساخت  یک بازی با چنین کیفیتی  پیشرفت پروژه بسیار کند انجام می شود . سرانجام در زمستان سال گذشته با حمایت  بنیاد ملی بازی های  رایانه ای تولید سوشیانت سرعت می گیرد و برای اینکه  حرفی درباره کارکتر اصلی نباشد (چون سوشیانت  منجی نهایی زرتشتیان است ) تصمیم بر این می شود که  کارکتر اصلی  از سوشیانت به گرشاسپ تغییر  کند .

درباره شرکت سازنده:

شرکت فنی مهندسی فن افزار شریف در سال ۱۳۷۹ با بهره گیری از توانمندیهای بالقوه و بالفعل مهندسین جوان فارغ التحصیل از دانشگاه صنعتی شریف در کنار بهره‌مندی از توانمندیهای مدیریتی بالا با هدف ارائه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه‌های مختلف، فعالیت خود را آغاز نمود و در اندک زمانی توانست جایگاهی مناسب در صنعت انفورماتیک کشور پیدا کند.
این شرکت با حرکت به سوی آخرین فناوریهای نرم افزاری و کاربرد آنها در ایجاد تحول در طرحهای تجاری و همچنین مشارکت با شرکتهای اروپایی، کانادایی و ایرانی توانسته است تجارب ارزنده ای را در ارائه راه حل های جامع IT کسب نماید و طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان را که شامل سازمانهای دولتی ـ شرکتهای خصوصی، همکاران و سایر کاربران می شوند ، تحت پوشش خویش قرار دهد.
فعالیت اصلی فن افزار در سال ۷۸ با تشکیل یک تیم تحلیل و برنامه نویس جهت انجام پروژه های خارج از کشور با مدیریت داخلی آغاز گردید که طی چندین سفر کارشناسان فن افزار در صدد ارتقاء سطح کیفی و فنی برآمده و چند پروژه با استفاده از آخرین فناوری ها از جمله فناوریهای J2EE وPHPو .Net اجرا شد.
در طول ۶ سال فعالیت شرکت، نوآوری و استفاده از آخرین فناوری‌های روز همواره خط مشی اصلی شرکت بوده، و سعی بر آن شده تا جزیی از کمبودها و نیازهای صنعت انفورماتیک کشور را تحت پوشش خود قراردهد.

یک سری انتقادات:

۱-شما برای نصب این بازی باید ۳ کد ۱۶ رقمی را در سایت فن افزار شریف و خود بازی (برای active کردن بازی) وارد کنید و اگه یه کد و اشتباه وارد کنید بازی شما به عبارتی از دست رفته به همین خاطر باید حواستون خیلی جمع باشه
۲-این بازی از نظر گیم پلی کاملا مشابه بازی god of war است و به همون روشی که در God Of War غول ها رو شکست میدید این جا هم با همون روش
۳-در بیشتر مواقع در رویارویی غول های هر مرحله کلید ها کار نمیکنند و شما باید به صورت شانسی کل دکمه ها رو تست کنید که در بیشتر مواقع با شکست روبرو می شوید
۴-این بازی به صورت سوم شخص می باشد و در جا هایی که میخواهید به عقب برگردید دوربین افتضاح است و فقط حرکت رو به جلو را خوب دنبال میکند
۵-در بعضی قسمت ها بازی هنگ میکند و به تا چند ثانیه به صورت slow پیش میرود
۶-این بازی سه حلت ساده و معمولی و سخت دارد که اگر شما حالت ساده را تمام کردید هیچ چیز شما را ترغیب نمی کند تا حالت معمولی و سخت را هم بازی کنید

منبع:گیم خور

www.ingames.tikblog.com

انجمن نخبگان جوان

انجمن های پارس تولز

http://www.Garshasp.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام بازی ایرانی را بیشتر دوست دارید ؟
    شما splinter cell: blacklist را چگونه ارزیابی میکنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 53
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 328
  • بازدید ماه : 1,005
  • بازدید سال : 4,903
  • بازدید کلی : 28,228
  • کدهای اختصاصی